donderdag 11 november 2010

Hebben makelaars lef?














Ja, ga er maar even voor zitten......

Deze week kwamen we een niet alledaagse post tegen van directeur VastgoedPro, Ed van de Bijl. Een verhaal over een verkoper die haar woning niet verkocht krijgt en waar Ed zijn collega's uitdaagt in heldere taal!
Lees hieronder een gedeelte. 

Zo'n blog, heeft dat nou nut voor mij als makelaar? Die vraag krijg ik vaak. Ik heb daar een wel doordacht academisch antwoord op. Weet ik veel!
Consument
Ik wordt begin oktober, via mijn weblog, benaderd door een consument, ze heet Miriam. De kop van haar mail: laatste strohalm. Miriam schrijft me dat ze haar huis al een tijd te koop heeft staan en dat ze echt zwaar teleurgesteld is in makelaars. Miriam woont weliswaar in een moeilijke regio, in de buurt van Roermond, maar toch. De collega’s die bezig zijn geweest met de verkoop van haar huis, hebben uitgeblonken in drie dingen. Plaatsen van het object op een website (Funda etc), plaatsen van een bord in de tuin en plaatsen van een advertentie.
Respect

Daar houdt het mee op. Tenminste, dat is wat ze heeft gemerkt. Aanvangsprijs circa 380.000 pietermannen, lijkt me toch een leuke deal om te bemiddelen. Als je een % courtage vangt, factureer je toch even €4k. Ik wordt daar warm van. Bereid om ook te zakken in prijs. Maar ook bereid om te stijgen in courtage, mits de makelaar maar bereid is om echt zijn passie te leggen in de verkoop. Om echt haar belangen te behartigen. Om voor haar deal te gaan.
No shit

Praat ik over onzin? Nee, Miriam is bereid om zelfs een factuur van €10.000 te accepteren, mits de makelaar waar voor zijn geld kan bieden. Mits die inzichtelijk kan maken wat hij doet voor zijn geld, mits die resultaat boekt. Mits die een gesprekspartner is, die zijn klant serieus neemt. Hogere beloning valt ook nog over te praten. En wat bieden de makelaars als service? Een bord in de tuin, een plaatsing op een website en een advertentie in een krant. WOW!!!, dat is onderscheidend vermogen, dat denk ík al. Laat staan Miriam. 
Deal
Ik heb Miriam gemeld dat via sociale media, via Web 2.0 ik haar pand kan vermarkten. Dat ga ik doen, maar alleen als makelaars geen aanbod kunnen doen om haar pand te verkopen. Dus, collega's, aan u de keus. Wilt u €10k verdienen? Kom dan wel graag met een aanbod en een doordacht plan. En met een garantie. Maak me niet uit welke. Maar kom niet aan met de ouderwetse courtage, een bejaarde h-a-h advertentie, het klassiek tuin bordje of een gaaaaaap Jaap.nl plaatsing. Dat is mijn eer te na, dat is de professionele makelaar de eer te na.

Wil je het hele verhaal lezen, kijk dan op www.vastgoedpro.blogspot.com

Bron - foto hond: www.funda.nl

1 opmerking:

Anoniem zei

Ondanks dat het wel het Africa-museum lijkt, moeten 2 foto's van het Mariabeeldje de makelaar toch wel enigszins kunnen beschermen.